RiZZ

24 maart 2015
© LISA KLAPPE

De identiteit van het merk RiZZ is te typeren als bescheiden, met een gezonde dosis Hollandse nuchterheid. Tot voor kort zette de onderneming niet eens op haar producten dat ze van Nederlandse bodem komen. 

© LISA KLAPPE

The entrance collection

De nieuwe entrance collection van RiZZ komt voort uit het eerste grote succes van het familiebedrijf: Een deurmat, die binnen twee jaar de hele wereld over gaat. Hierna wil de onderneming haar collectie uitbreiden, maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Sebastiaan Zuiddam, commercieel directeur van RiZZ: “We dachten lang na over wat de gemene deler van onze producten was, maar we kwamen er niet uit.” Tijdens de Salone del Mobile in Milaan loopt Sebastiaan productdesigner Teun Fleskens tegen het lijf. Het is meteen een match. “Hij bleek precies wat we nodig hadden. Zijn visie sloot naadloos aan op de onze. Waar we eerst hopeloos bleven steken, schoten we in de gesprekken met Teun enorm vooruit.”, vertelt Sebastiaan. Achteraf gezien vindt hij hun nieuwe collectie een logische vervolgstap. De focus is van de deurmat verschoven naar zaken die zich voor en achter de deur afspelen. Met de entrance collection wil RiZZ ervoor zorgen dat de entree een beleving wordt. Die beleving begint al op het moment dat je het erf betreedt. Van de kandelaar in die in de tuin is geprikt tot de paraplubak naast de deur.

PHOTO © LISA KLAPPE

RiZZ-tec-special-candelabra-copper-2

Paniek in de tent

Saillant detail: De fotoshoot van de collectie lijkt op het laatste moment nog in het water te vallen. Doordat een van de modellen uitvalt, moeten de heren halsoverkop op zoek naar een vervanger. De schoonvader van een gezamenlijke vriend blijkt the perfect guy for the job. Sebastiaan: “Toen we eenmaal bezig waren, bedachten we ons ineens dat we een scheikundige formule voor op het krijtbord nodig hadden. Het moest iets te maken hebben met metaal, want we wilden geen onzin op het bord schrijven. Maar waar haal je die à la minute vandaan?” Weer paniek. Zou het dan toch mislukken? Maar what are the odds? “De schoonvader bleek een schot in de roos te zijn. Hij was scheikundig professor en schudde zo een formule uit zijn mouw”, lacht Sebastiaan.

© LISA KLAPPE

Een duidelijke visie

RiZZ’ visie is drieledig. Sebastiaan legt uit dat ze het erg belangrijk vinden dat producten een meerwaarde hebben. Ze maken nooit zomaar iets, gewoon omdat het mooi is. Teun knikt: “Voor mij moet een product zijn bestaansrecht verdienen. Een stoel is bijvoorbeeld een product waar er al ontzettend veel van zijn. De uitdaging is groot om er een te ontwerpen met een meerwaarde. Een stoel speciaal voor reumapatiënten is bijvoorbeeld interessant.”
Het tweede onderdeel van de visie is duurzaam werken. Sebastiaan: “Onze duurzame productie is wederom een factor die we al lang beheersten in het bedrijf, maar we lang niet naar buiten brachten voor het grote publiek. Voor ons was het altijd een vanzelfsprekendheid.” Per product wordt er gekeken op welke manier het milieuvriendelijk gemaakt kan worden. De paraplubak is bijvoorbeeld duurzaam doordat hij een leven lang mee gaat. Daarbij worden de producten gecoat in een gifvrije verf. Bovendien wordt het hout gespuitgiet: het hout wordt versnipperd en aan de vezels wordt een stofje toegevoegd. Voordeel hiervan is dat mislukte producten gewoon weer versnipperd kunnen worden om er een nieuw item van te maken.
RiZZ’ laatste uitgangspunt is dat alles in één ‘vormtaal’ gemaakt moet worden. Dit wordt bewerkstelligd doordat Teun als enige designer een duidelijke signatuur achterlaat op de artikelen, maar ook doordat dezelfde elementen in verschillende artikelen worden terug gevoerd. Teun: “Denk bijvoorbeeld aan de trumpet. De vormgeving hiervan komt ook weer terug in de torch kaarsenstandaard, want dit zijn eigenlijk twee trumpets op elkaar.” Alle artikelen worden bovendien geproduceerd in Nederland. Hierdoor zijn de items van hoogwaardige kwaliteit. Sebastiaan: “We krijgen het bijvoorbeeld voor elkaar om alle producten van verschillende materialen op exact dezelfde grootte te vervaardigen. Dit is technisch gezien best moeilijk, aangezien grondstoffen verschillend krimpen en uitzetten.”

© LISA KLAPPE

Onderduikers

Tot slot nog een klein stukje van RiZZ’ rijke geschiedenis om het portret over dit familiebedrijf te voltooien. Hun fabriek zit al sinds 1941 op dezelfde locatie. In die tijd staan ze nog bekend als bezemfabrikant en is de fabriek niet meer dan een houten schuurtje op een stuk gras. Tijdens de oorlog neemt de onderneming een gewichtige taak op zich door meer dan twintig onderduikers te verbergen. Herinneringen uit dit verleden duiken zo af en toe nog op. Sebastiaan: “ Dertig jaar geleden gingen we verbouwen. Tijdens het renoveren dook er ineens een kistje handgranaten uit de tijd van de oorlog op.”
© LISA KLAPPE

Fotocredits: Lisa Klappe

Kijk ook eens naar

Geen reacties

Laat een reactie achter