4x design in fastfoodland

27 augustus 2015
16248834995_4fbf738663_o

De dagen waarin fastfoodketens hun gasten met schreeuwerige kleuren zo snel mogelijk hun vette hap naar binnen wilden laten werken, lijken voorbij. De ketens kampen met een enorm imagoprobleem. Dit proberen ze onder meer op te lossen door hun huisstijl maar eens goed op de schop te gooien. Wij lichten er 4 voor je uit. 

lo_01

1. McDonalds

Het bekendste voorbeeld van een imagoswitch is misschien toch wel McDonalds. Bijna onmerkbaar werd het felle rood in hun logo vervangen door donkergroen. Dit staat voor natuurlijk, duurzaam en gezond en hiermee wil de keten een positieve associatie oproepen bij het brede publiek. Het interieur kreeg daarnaast een rigoureuze upgrade. De snackbar-achtige tafeltjes maakten plaats voor chic loungesets, er hangen schilderijen van vers fruit aan de muur en in plaats van felle TL-buizen hangt er nu zachte sfeerverlichting. Alles om aan de consument duidelijk te maken dat het ook bij McDonalds mogelijk is om gezond en luxe te eten. Zelf noemen ze het ‘van fast food naar good food fast’.

Vapiano_Interieur_c-Georg_Bodenstein

2. Vapiano

De Italiaanse restaurantketen Vapiano huurde architect Matteo Thun in om hun inrichting te realiseren. Dit is geen kleine naam, hij is zelfs opgenomen in de Interior Design Hall of Fame in New York. De hele inrichting van Vapiano ademt dat er verse, natuurlijke producten worden gemaakt. De open keuken geeft aan hoe transparant de keten is en Thun plaatste in iedere vestiging een olijfboom van 100 jaar oud om het vakmanschap te benadrukken. Bovendien is er overal gebruik gemaakt van natuurlijke materialen als leer en hout. De slim geplaatste sfeerverlichting verandert zelfs mee met ieder uur van de dag. Ja, ook het interieur van deze fastfoodketen vertelt ons dat we ontspannen en zorgeloos kunnen genieten.

Burger-King-Garden-Grill-by-Out-of-Stock-Singapore-02

3. Burger King

Ook het Amerikaanse Burger King gooit het sinds een tijdje over een andere boeg qua inrichting. De keten wil door middel van deze verandering het imago van fastfoodketen veranderen in dat van een ‘urban restaurant’. Dit doen ze onder meer door gebruik te maken van baksteen, hout en metaal om het restaurant een industriële look te geven. Er zijn verschillende soorten tafels, van grote varianten voor gezinnen tot kleine hoekjes voor zakenlui. Saillant detail: De eerste vestiging in Europa die een make-over kreeg, was die op Schiphol. Niet verrassend, want deze Burger King trekt de meeste bezoekers van al hun vestigingen ter wereld.

metro-decor-subway-with-best-inspiration-and-metro-decor

4. Subway

Hoewel het Amerikaanse Subway een gezonder imago heeft dan zijn concurrenten concurrenten, is er ook hier voor een nieuwe strategie gekozen in de inrichting. Het nieuwe decor moet ervoor zorgen dat de broodjeszaak gezelligheid en gastvrijheid uitstraalt. De wanden zijn van steen en het iconische Subwaylogo is uitgevoerd in metaal. De broodjes worden, net als in een ‘echt’ restaurant, geserveerd op porseleinen borden met echt bestek. Overigens betekent dat gezondere imago niet dat de producten daadwerkelijk gezonder zijn. Doordat alle broodjes met vele extra’s kunnen worden belegd, bevat een simpele sandwich al snel meer calorieën dan een Big Mac.

Kijk ook eens naar

Geen reacties

Laat een reactie achter